I ugen den 05/09 – 08/09-22 deltog 4 spillere fra tst krolf i en krolftur med bus til Rügen i Tyskland.

Turen indbefattede flere udflugter, men der skulle selvfølgelig også spilles krolf.

Der deltog spillere fra Randers, VAK, Skanderborg og tst krolf.

48 var med i bussen og 44 deltog i krolfspillene.

Rejseselskabet var blevet lovet nogle arealer ved et andet hotel, som de mente, vi kunne spille på.

Der skulle være plads til 2 baner, men det viste sig, at der kun kunne være en, og arealet var godt nok en udfordring, idet det var et ujævn markstykke med lange kornstubbe, men vi var kommet for at spille, så det gjorde vi, selvom vi var ved at blive ædt af myg. Så nu har altså også prøvet at spille ”Mark-krolf”

Dag 1 – Afrejse

Efter opsamlinger gik turen sydpå. På vejen nød vi en kop kaffe og 1 rundstykke og senere en frokost bestående af håndmadder på en lille tysk kro.

Turen gik derefter østpå mod Stralsund, og videre over broen til Rügen. Efter ankomsten i Sassnitz blev vi indkvarteret på vores hotel – med pauser og det hele tog turen ca. 9 timer.

Dag 2

Sejltur fra Sassnitz langs de hvide klinter, som Rügen er berømt for.

Herefter gik turen til Putgarten, hvor vi med et lille traktortog kørte de sidste par kilometer ud til Kap Arkona, som er Rügens nordligste punkt.

Om eftermiddagen spillede vi krolf

Dag 3

Efter morgenmaden kørte vi over broen til fastlandet og byen Stralsund. En enestående smuk by, med masser af atmosfære. Vi så de gamle rester af fæstningsanlæggene, voldene, bymuren og byportene. I centrum findes en lang række spændende bygninger, som vidner om byens stolte fortid som hansestad.

Om eftermiddagen spillede vi krolf.

Dag 4

Dagen startede med turens sidste omgang krolf, hvor det hele skulle afgøres.

Mogens Grænse fik en flot 1. plads i herrernes række – stort tillykke.

Derefter gik turen til Putbus, der er kendt som ”Den hvide By”. Her fik vi en lille rundtur i by- en, hvor det tidligere slot blev ødelagt af det østtyske styre efter 2. verdenskrig.

Orangeriet og staldene overlevede dog, og kunne ses i parken.

Dernæst fortsatte vi til Mönchgut i det sydligste hjørne af Rügen.

Om eftermiddagen var vi med traktortoget fra Binz, op til det imponerende Jagtslot Granitz.

Det sidste punkt på programmet denne dag, var Kolossen Prora, som var et enormt ferieanlæg og badehotel opført af nazisterne på Tysklands største ø Rügen. Anlægget, der ligger cirka 150 meter fra Østersøen, og blev bygget 1936-1939.

Otte identiske seks-etagers hotelblokke nåede at blive bygget, men blev aldrig taget i brug. Bygningerne strækker sig over 4,5 km og ligger ca. 150 m fra kysten. Kysten har en lang sandstrand, som strækker sig fra Binz til færgehavnen. Stranden var derfor et ideelt sted at etablere et badehotel.

Det skulle ifølge planen kunne huse 20.000 feriegæster fordelt på 10.000 værelser à 2,5 x 5 meter – alle med havudsigt. Fremtidige planer var bl.a. at bygge to bølgebassiner, et teater, en biograf, en festsal der kunne rumme alle 20.000 personer på én gang, jernbanestationer og en stor havn, hvor krydstogtskibe kunne lægge til.

Næsten 9.000 bygningsarbejdere arbejdede på byggeriet.

Ved begyndelsen til anden verdenskrig i 1939 gik byggeriet i stå.

De otte hotelblokke, teateret og biografen stod som tomme skaller. Badebassinerne og festsalene var endnu ikke bygget. Fra 1943 flyttede flygtninge fra det bomberamte Hamburg ind i en af hotelblokkene. I slutningen af krigen blev bygningerne brugt til at huse kvindelige assistenter for Luftwaffe. Først i 1993 blev området offentligt tilgængeligt og i 1994 blev området fredet.

• I 2010 blev der indrettet et besøgscenter i bygningerne, og der er adgang til historiske udstillinger, der gives rundvisninger osv.
  • I 2011 blev der indviet et hostel med 100 værelser og 400 senge i blok 5.
  • I 2016 er luksuslejligheder klar til udlejning.

Dag 5 – Hjemrejse

Efter tidlig morgenmad påbegyndte vi hjemturen. Først tilbage over broen til fastlandet og så videre til Rostock, hvorfra vi sejlede til Gedser. Ombord på færgen spiste vi en lækker frokost.

Herefter gik turen over Sjælland og Fyn, inden vi først på aftenen var hjemme i Jylland igen – en lang tur på ca. 11 timer.

Det var en fantastisk god og hyggelig tur